Dr. Duranović o proslavljanju Nove godine: Bože Dragi kako smo mi zbunjen narod…
Hafiz dr. sc Elvir-ef. Duranović, naučni saradnik u Institutu za islamsku tradiciju Bošnjaka u Sarajevu, oglasio se povodom debata u javnosti o tome da Bošnjaci ne bi trebali proslavljati Novu godinu.
Reakciju ovog angažiranog intelektualca, naučnog radnika, alima, prenosimo u cijelosti:
„Danas sam vidio plakat za predavanje koje je održano u noći 31.12. na Novu godinu otprilike ovog naslova “Šta nama Bošnjacima znači Nova godina?”, i nešto razmišljam, Bože Dragi kako smo mi zbunjen narod.
Nažalost još uvijek ne znamo ni ko smo, ni šta smo!? Sami sebe svodimo na vjersku skupinu.
Bošnjacima je dozvoljeno proslavljati Novu godinu, jer je to njihov državni praznik oko kojeg nema rasprava među političarima.
Muslimanima, pak, nije dozvoljeno učestovati u vjerskim obredima pripadnika drugih religija, pa i onih povodom njihovih blagdana.
Proslavljanje Nove godine u današnje vrijeme u Bosni i Hercegovini nema karakter vjerskog praznika, niti muslimani tu noć učestvuju u kršćanskim vjerskim obredima, pa se ni u kom slučaju ne može govoriti o tome da je haram nekakvm radnjama obilježavati Novu godinu.
Haram je tu noć ne klanjati namaz, piti alkohol, činiti bestidne radnje i druge vrste grijeha kao što je to haram bilo koju noć. U suprotnom, bila bi haram i Noć Kur'ana koja se već tradicionalno na Novu godinu organizuje u Kaknju kao što bi po toj logici i ovo predavanje održano 31.12. također bilo haram jer je i ono upriličeno povodom Nove godine“.
Moj lični stav je da je i organizovanje noći Kur'ana ili bilo kakvih muslimanskih manifestacija 31.12. pokuđeno. Ono što možda izaziva zabunu je to što sam napisao da se ne može govoriti da je haram nekakvim radnjama obilježavati Novu godinu. Ovo nije moj stav nego fetva čuvenog alima Huseina Đoze koju ovdje prenosim: “Na pitanje kakav je njegov stav o tome što muslimani priređuju teferiće i razna veselja prilikom Đurđevdana, Đozo je odgovorio: „Poznati su takvi običaji. Ja mislim da ih je sada sve manje. Znam da su u mom kraju muslimani pravili teferiće na Petrovdan, Jurjev, Vidovdan, Spasovdan itd. Ti teferići bili su isključivo muslimanski. Sada ih uglavnom nema više. Ukoliko ih ima još negdje, čini se da su potpuno izgubili vjersko obilježje i dobili karakter narodnog veselja i teferića.” (Husein Đozo, Fetve I, u: Husein Đozo, Izabrana djela, knj. 4., El-Kalem i FIN, Sarajevo, 2006., str. 393.) Zbog toga sam napomenuo da obilježavanje Nove godine nema vjersku dimenziju, kao ni ostali teferići koji se i danas održavaju po Bosni i Hercegovini poput Aliđuna, Prvog maja i sl. Zašto bi Nova godina bila drukčija?
ins.ba