Stop vršnjačkom nasilju u školi općine Bugojno i Travnik
U okviru projekta “Stop vršnjačkom nasilju u školi-općine Bugojno i Travnik“ kojeg realizira Udruženje „Leptir“ Bugojno u saradnji sa Ministarstvom obrazovanja znanosti, kulture i Športa SBK/KSB i podršku IN Fondacije iz Banjaluke održana su 3 okrugla stola na temu:
“Praktična primjena programa prevencije nasilja među vršnjacima u SBK/KSB“
Na okruglim stolovima u tri lokalne zajednice Bugojno (15.05.2015.), Travnik (14.05.2015.) i Vitez (14.05.2015.) bilo je prisutno 59 članova školske i lokalne zajednice.
Okrugli sto je imao za cilj prezentaciju praktične primjene programa prevencije nasilja među vršnjacima koji se realizira u 8 OŠ na području KSB/SBK (Druga i Treća osnovna škola Bugojno, OŠ „Turbe“ i OŠ „Nova Bila“ općina Travnik, OŠ „ Bila“ Bila-Vitez, OŠ „ Karaula“ Karaula-Travnik, OŠ „Bristovi“ i OŠ „ Gračanica“ Bugojno), te mogućnost apliciranja ovog programa u drugim školama na području Kantona Središnja Bosna.
Na početku radnog dijela okruglog stola prisutnima se obratili domaćini (predstavnici škole i predstavnici Udruženja „Leptir“ Bugojno, sa pozdravnim riječima i pojasnili značaj ovog projekta i njegovog provođenja tijekom dvije školske godine. Predstavnici škola su izrazili zadovoljstvo što si isti ušli u mrežu škola u kojima se ovaj projekt provodi. Također, zahvalili su se Ministarstvu obrazovanja, znanosti, kulture i športa koje je podržalo provođenje ovog projekta u našem kantonu.
Domaćini okruglog stola su izrazili zahvalnost Udruzi djece s poteškoćama u razvoju “Leptir” Bugojno koja je prepoznala značaj ove tematike.
U uvodnom dijelu Saudin Beganović prof. u ime Udruženja „Leptir“ predstavio je projekt „Stop vršnjačkom nasilju u školama općine Travnik i Bugojno“ koji implementira Udruženje „Leptir“ Bugojno uz financijsku podršku IN Fondacije i prijatelja iz Holandije i podršku Ministarstva obrazovanja, znanosti, kulture i športa KSB/SBK. Realiziranje Projekta ima za cilj smanjiti pojavu vršnjačkog nasilja u školama kroz razvoj sustava prevencije, zaštite i intervencije od vršnjačkog nasilja, u suradnji s članovima i profesionalcima lokalnih zajednica Bugojno,Travnik i Vitez kao i resornog Ministarstva obrazovanja.
Razvoj mehanizama rane prevencije i intervencije u školi u borbi protiv vršnjačkog nasilja je neophodan zbog sve veće prisutnosti različitih oblika vršnjačkog nasilja u školama.
Veliki broj učenika je sudjelovao ili doživjeo nasilje, doživljava ili pak aktivno sudjeluje u nasilju što ima velik utjecaj na razvoj ličnosti i ponašanje u budućnosti. Nasilno ponašanje je problem koji utječe na milione učenika u svijetu, i on bi trebao da zabrine cjelokupnu školsku i društvenu zajednicu. Zbog toga što roditelji, nastavnici i drugi odrasli ne mogu vidjeti sve, oni možda ne mogu da shvate koliko ekstremno nasilje među vršnjacima može biti i koje posljedice ostavlja na razvoj djece.
Sve veća prisutnost različitih nasilnih oblika ponašanja u odnosima među ljudima,medijima i zabavnim sadržajima, utječu na povećan stupanj tolerancije prema nasilju.
Nažalost, ovi nasilni modeli obrasca ponašanja nalaze pogodno tlo za njihovu primjenu,pogotovo kod djece osnovno školskog uzrasta.
Djeca uče prepisivanje modela koje ne samo čuju, nego i vide od nas odraslih. Iz ovih razloga djeca su veoma često žrtve nasilja, a često se i sama nasilno ponašaju, kako prema vršnjacima,tako i prema odraslima.
U prvom dijelu okruglog stola predstavila je publikaciju “Stop vršnjačkom nasilju u školi” u kojoj je u prvom dijelu ukratko prikazan teorijski okvir koji govori o tome što je to: vršnjačko nasilje/bullying, koji su to oblici nasilja i zlostavljanja, koje su to karakteristike žrtve i nasilnika,tko su promatrači u nasilju, koji su to uzroci pojave nasilja među vršnjacima, uloga škole i roditelja u sprečavanju nasilja, strategije za sprječavanje zlostavljanja među vršnjacima i slično.
Također, u drugom dijelu publikacije prikazani su rezultati istraživanja o pojavi i pojavnim oblicima nasilja među djecom od 5 do 8 razreda u 4 osnovne škole sa područja općina Bugojno i Travnik , kao i realizirane projektne aktivnosti kao što su edukacije nastavnika, članova Vijeća roditelja i roditelja učenika od 5 do 8 razreda na temu nasilje među vršnjacima; edukacija članova Vijeća učenika, peer-edukacija na časovima odjeljenjske zajednice i slično.
I u posljednjem, trećem dijelu poblikacije prikazani su rezultati projektnih aktivnosti kao što su: Dekleracija o borbi protiv vršnjačkog nasilja, Protokol o postupanju u slučajevima pojave nasilja među vršnjacima, kreirane brošure/afiše i o vršnjačkom nasilju (brošura za nastavnike i roditelje).
b) U drugom dijelu okruglog stola predstavljeni su rezultati istraživanja provedenog u (Druga osnovna škola Bugojno, Treća osnovna škola Bugojno, Osnovna škola “Nova Bila” i Osnovna škola“Turbe”) Istraživanje je provedeno putem upitnika za učenike, roditelje i nastavnike.
Jedan od rezultata istraživanja je je da preko 32%učenika u školama uključenim u projekt doživjelo neki oblik nasilja tijekom godine. Ovaj procenat bi bio i mnogo veći da ispitanici u većini slučajeva ne smatraju nasilje samo fizičko nasilje, već da pod nasiljem podrazumjevamo i psihološko, emocionalno i socijalno nasilje. Ovaj podatak svrstava nas u grupu zemalja koje trebaju ozbiljno raditi na izradi i primjeni preventivnih programa suzbijanja vršnjačkog nasilja. Upitnikom je bilo obuhvaćeno 275 učenika, 139 nastavnika i 372 roditelja od 5 do 8 razreda . Na pitanje koliko su drugi učenici bili nasilni prema tebi preko 32 % učenika odgovorilo je da je tijekom godine doživjelo neki oblik nasilja. Na pitanje kako reagiraju učenici na nasilje, 39% učenika je reklo da uzvrati na nasilje nasiljem. To je veliki procenat ako imamo na umu da takvo ponašanje ne doprinosi smanjenju nasilnih oblika ponašanja.
C) U trećem dijelu Okruglog stola u OŠ „Bila”prof. Saudin Beganović je prezentirao didaktički materijal smjernice za roditelje, vodič za učenike i opća pravila ponašanja koja će se nalaziti u svim učionicama i školama uključenim u projekt.
U završnom dijelu okruglog stola sudionici su iznijeli primjere iz svojih škola o prisutnosti vršnjačkog nasilja i izrazili potrebu za edukacijom prosvjetnih djelatnika, roditelja i učenika o vršnjačkom nasilju, kako postupati u ovakvim slučajevima i kako preventivno djelovati.
Podržali su nastavak projekta i izrazili želju da se ovaj projekt realizira u narednoj školskoj godini u njihovim školama, istakli potrebu bolje suradnje sa CSR Vitez, CMZ VItez kao i predstavnicima MUP-a i da svi aktivno sudjeluju na smanjivanju svih oblika nasilja a osobito vršnačkog nasilja.
Na kraju je učesnicima podijeljen set didaktičkog materijala koji se odnosi na prevenciju vršnjačkog nasilja u školama u KSB/SBK.