Srednjoškolci u radionici ‘Jesi li ti medijski pismen/a?’
Deset travničkih srednjoškolaca imalo je priliku proći osnovne pojmove medijske pismenosti, principe konstrukcije i dekonstrukcije medijskih poruka putem CML metodologije.
Nakon radionica sudionici su zajedno sa trenerima procijenili kakav i koliki je utjecaj radionica imala na njihovo znanje.
Ovaj se projekt odvija pod pokroviteljstvom Balkans Let`s Get Up organizacije, Theodor Heuss Kolleg programa te uz podršku USAID-ovog projekta podrške nezavisnim medijima koji implementira Internews u BiH.
Ključni koncepti su bazirani na radu Lena Mastermana iz Velike Britanije, koji je ustanovio 18 ključnih koncepata kojima se opisuje kako mediji funkcioniraju, kao i simbolički sistem unutar kojeg funkcioniraju. Tih 18 koncepata, migrirajući u Kanadu, postalo je 8 koncepata. Kasnije je utemeljiteljica CML-a (Centar za medijsku pismenost – Center for Media Literacy – CML), Elisabth Thoman tih osam koncepta sažela u pet.
To su vrlo korisne ideje o medijima, jer daju nam brz način da analiziramo medije, ali također omogućavaju da usvojimo kritički pristup analizi medija. Dakle, to je dosta brza metodologija, koja nam omogućuje da dekonstruiramo medijski sadržaj.
Pet osnovnih koncepata medijske pismenosti su:
– svi mediji su konstruirani
– kao sredstvo konstrukcije mediji koriste kreativne jezike koji funkcioniraju unutar vlastitih pravila
– različiti ljudi medije i medijske sadržaje, doživljavaju na različite načine
– određene vrijednosti, stanovišta ili stilovi života su kako predstavljeni, tako i izostavljeni u svakoj medijskoj poruci
– i konačno, većina medijskih poruka organizirana je sa svrhom da ostvari profit i/ili moć
Naravno, ideja reprezentacije je ključna za razumijevanje ovih koncepata.